Michail Tonkonogi!

Godmorgon på er!

Jag ligger fortfarande kvar i sängen och drar mig, men snart är det dags för frukost.

Jag vill berätta lite vad jag gjorde igår. Jag var nämligen på en kurs om åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdomar och lärde mig en hel del! Kursledaren var Michail Tonkonogi som är professor i medicinsk vetenskap och en av landets främsta experter och forskare inom området fysisk träning och hälsa. Han är även rådgivare åt flera idrottsförbund, elitidrottare och tränare. Det blev många aha upplevelser när jag satt där och lyssnade. Det var 2 timmar teoretiskt sen 1 timme praktiskt. Bland annat så lärde jag mig att man lär sig 90% av alla rörelser innan 11 års ålder. Att 60.000 av alla barn i landet skadar sig akut varje år! (Detta beror på tränarna som tränar fel med barn) Och att det inte finns ngn studie på att barn stannar i växten av styrketräning! Det var bara tre av alla grejer, plus att vi fick en bok som han skrivit om just åldersanpassad träning för barn och ungdomar. Den ska bli rolig att läsa :)

https://cdn2.cdnme.se/cdn/7-2/2046614/images/2012/pic_5090c2f09606ee54c1a6ecf3.jpg" class="image">

Kommentera här: